La
Habana Central (Centraal Station) is de belangrijkste spoorterminal en het grootste station in Cuba
Het wordt beschouwd als een nationaal monument om zijn architecturale en historische waarden
Het stationsgebouw heeft vier verdiepingen en een mezzanine
Er zijn twee hoge torens met het Wapen van Cuba en Havana
De belangrijkste architect was de Amerikaan Kenneth MacKenzie Murchison
Hij werd geïnspireerd door een decoratieve Spaanse stijl en dat is duidelijk zichtbaar in de elementen van de schilden en de schelpen van de gevel
Op 20 juli 1910 heeft het Congres van Cuba besloten om het nieuwe station te bouwen op deze plaats
Deze transactie veroorzaakte verhitte debatten binnen de politieke gemeenschap en in het algemeen onder de bevolking van de stad omdat de aankoop van het land meer dan een miljoen dollar koste
De Kamer vertegenwoordiger Silverio Sánchez Figueras, commandant van het bevrijdingsleger, stelde de handel aan de kaak als een " dirty business"
De actie werd tegengesproken door congreslid kolonel Severo Moleon Guerra
De confrontatie mondde uit in een duel tot de dood op 9 december 1910 waarbij Congreslid Moleon overleed
Twee jaar later, op 30 november 1912, werd het nieuwe
Centraal Station geopend
Naast het station staan diverse oude stoomlocomotieven
De spoorwegen zijn genationaliseerd en wordt gerund door de FFCC
(Ferrocarriles de Cuba - Spoorwegen van Cuba)
De perrons van het station zijn bijna een kilometer lang en hebben een totale oppervlakte van 14.000 vierkante meter
Alles wordt nog met de hand geschreven
Er staan heel veel stoelen voor de passagiers want een dag vertraging is niet ongewoon in Cuba
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.