zaterdag 12 mei 2012

Egyptisch Museum Caïro .... De schatten van Toetanchamon


Eenmaal binnen in het Egyptisch Museum verbaasde we ons over de slechte staat van onderhoud van het museum zelf

Muren waar de verf afbladderde en stukken waren verdwenen uit de stenen trappen

Ik wilde eerst naar boven... naar de
schatten van Toetanchamon

Ik had gelezen dat je soms uren moest wachten om het masker van Toetanchamon te kunnen bekijken


Gelukkig was het er erg rustig en konden we op ons gemak in alle zalen rustig de tijd nemen om alles goed te bekijken

Het graf van Toetanchamon is in 1922 volledig intact gevonden door
de Engelsman Howard Carter

Het graf was tot de nok gevuld met oogverblindende voorwerpen
voor zijn leven in het hiernamaals

In totaal worden er 1700 objecten tentoongesteld uit het graf, waaronder twee levensgrote beelden van de farao die voor zijn grafkamer stonden als bewaking


Heel veel prachtige, vaak vergulde meubels

Vergulde houten schrijnen die in de grafkamer om de sarcofaag werden geplaatst

Bordspelen, jachtwapens, prachtige troon van goud en ebbenhout,
gouden sarcofaag en juwelen


De naam van Toetanchamon stond gegrift op de achterkant
van de gouden leeuwentroon

Genoemd naar de leeuwenkoppen en poten aan beide kanten

Het koninklijk paar stond op de voorkant beschilderd en beschenen
door de Aton-zonneschijf

 

Het gouden doodsmasker van Toetanchamon met edelstenen bezet en zijn gouden sarcofaag vond ik het meest indrukwekkend om te zien

Het idee dat hij dat masker had op gehad vond ik heel bijzonder en ik heb het dan ook goed van alle kanten bekeken

De mummie van Toetanchamon ligt nog in zijn graf in het Koningsdal van Thebe


Eindelijk had ik alles met eigen ogen kunnen zien en ik vond het nog indrukwekkender dan ik had gedacht



2 opmerkingen:

  1. Dank voor je mooie filmpjes! Ik heb ze dankbaar gebruikt in mijn groep 8. Mocht je nog mooie foto's hebben om te delen, ik houd me aanbevolen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas mocht je daar niet fotograferen anders hadden mijn foto`s er bij gestaan. Het was een prachtig museum met al die kunstschatten en gemummificeerde farao`s.

      Verwijderen

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.