dinsdag 11 februari 2014

Blauwe reiger vissend in een sloot vol met kroos


De blauwe reiger liep gracieus door de groene sloot

Ik dacht dat hij geen vis zou vangen omdat hij die niet zou kunnen zien

Tot mijn verbazing ving hij de ene na de andere vis

Het ging zo snel dat ik de vis niet zag maar wel de slikbewegingen om de vis naar beneden te werken

Ik blijf het indrukwekkende vogels vinden

Prachtig zoals hij aan het einde van het filmpje met grote vleugelslagen weg vliegt

De broeddichtheid is nergens in Europa zo groot als in Nederland

De habitat bestaat uit vochtige weiden, sloten, meren, rivieren en van de (Wadden) zeekust

De blauwe reiger broedt in bomen, soms in rietvelden en is tegenwoordig ook te vinden in stedelijke gebieden

Vissen van 10 – 16 cm lengte vormen de hoofdschotel van het menu van de blauwe reiger, zoals voorn in rietvelden, forellen in stromend water, maar ook stekelbaars, paling, baars, snoek, grondel, zeelt, alver, karper en brasem

Verder eet hij amfibieën (kikkers), reptielen (ringslangen), insecten, wormen, rivierkreeften, slakken, steurgarnalen, jonge vogels

Ook wel kleine zoogdieren als mollen, (water-)ratten, veldmuizen, waterspitsmuizen en konijnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.