zondag 25 maart 2012

Negatief zwemadvies i.v.m. gevaarlijke blauwalg


Ik zag het bordje "Negatief zwemadvies i.v.m. blauwalg" staan aan het begin van het recreatieterrein in Uitgeest


Tot mijn grote verbazing zag ik toch kinderen en volwassenen in het water

Het water zag er niet echt aantrekkelijk uit

Een vieze groene drab

Zelfs zonder gevaar voor de gezondheid zou ik hier niet in gaan zwemmen

Zouden ze wel weten hoe gevaarlijk dit voor kinderen kan zijn?

In verband met de gezondheid wordt aangeraden niet te zwemmen in gebieden met te veel blauwalg

De blauwalgen kunnen giftige stoffen afscheiden waarvan mensen ziek worden

Deze stoffen komen via de mond het lichaam binnen, van blootstelling via de huid is geen sprake


Juist daarom is voor kinderen zwemmen in met blauwalg besmet zwemwater gevaarlijk want ze nemen nog wel eens per ongeluk een paar slokken water

Ze zijn ook nog eens kwetsbaarder dan volwassenen

Ook huisdieren kunnen ernstig ziek worden door het drinken van water met blauwalgen of door hun besmette vacht droog te likken

De klachten variëren van hoofdpijn, ernstige zwelling van de oogleden, irritatie van slijmvliezen, huidirritatie, misselijkheid, diarree tot koorts

De vergiften kunnen ook tot lange termijnschade aan het zenuwstelsel leiden

Bron Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.