zaterdag 3 maart 2012

Het Baptisterium in Florence is prachtig gerestaureerd



Net voor onze vakantie had ik een documentaire gezien over de werkzaamheden tijdens de restauratie


Het was indrukwekkend om te zien hoe ze steentje voor steentje onder handen hebben genomen en dat resultaat wilde ik graag met eigen ogen zien


Het plafond straalde me tegemoet


Ik wist niet waar ik het eerste moest kijken want er viel zoveel te zien


De koepel is aan de binnenkant geheel bedekt met dertiende-eeuwse mozaïken


Baptisterium


Tegenover de kathedraal Duomo Santa Maria del Fiore in Florence staat het prachtige Baptesterium


Dit Romaanse Baptisterium van Sint Johannes de Doper deed enige tijd dienst als kathedraal van Florence


Het achthoekige gebouw stamt waarschijnlijk uit de vijfde eeuw en is bedekt met wit en groen marmer


Aan de oostkant is de beroemde "Deur van het Paradijs" te vinden


Een meesterwerk van Lorenzo Ghiberti uit de vroege renaissance met "Scenes uit het Oude Testament"


Het was dringen om een foto van de Paradijsdeur te kunnen maken en daarom staat hij er ook helaas niet in zijn geheel op


De zuidelijke deur uit 1330 van Andrea Pisano laat op de panelen "Scenes uit het leven van de Doper" zien













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.