dinsdag 28 februari 2012

Dankzij het reisbureau konden we zeer snel vertrekken uit Caïro

Als kind riep ik al dat ik 1 keer in mijn leven de piramides wilde zien en het Egyptisch museum

Omdat mijn voeten steeds meer problemen geven vond ik dat we het niet langer meer moesten uitstellen en hebben de reis geboekt

Iedere keer als we het plan hadden om te gaan waren er weer aanslagen in Egypte waardoor de plannen weer werden uitgesteld

Dus nu was het eindelijk zover

Vrijdagmiddag kwamen we aan in Caïro en hebben zaterdag een rustige dag gehad met lezen in het zonnetje en bijkomen van de reis

Zondag hebben we de piramides bezocht

Maandagmiddag met een zeilboot een tochtje over de Nijl gemaakt

Dinsdag stond het Egyptisch Museum op het programma

Eindelijk zou ik het masker van Toetanchamon en alle andere vondsten uit de Koningsvallei kunnen bewonderen

Via het hotel hadden we een taxi geregeld die ons tot vlakbij het museum zou brengen en ons weer op dezelfde plaats om 17 uur zou ophalen

In ons eigen tempo, zonder gids waar we achteraan moesten rennen, hebben we alles bekeken

We waren net van plan om het museum te verlaten toen iedereen er door de politie min of meer werd uitgedreven

Zelfs de mensen die op het terras zaten moesten alles laten staan en binnen 10 minuten was het museum met duizenden toeristen leeg

Het eerste waar we aan dachten was een bommelding

We mochten niet linksaf het museum uit maar moesten rechtsaf

Op de vraag wat er aan de hand was werd er gezegd dat er een probleem was

Ja dat was ons inmiddels wel duidelijk

We moesten nu dus op een andere manier op de plaats zien te komen waar de taxi ons zou ophalen

We zijn gaan lopen, sloegen een bocht om en stonden ineens omringd door politie met zwarte pakken aan, helmen op met schermen, wapenschilden voor zich en zeer indrukwekkende geweren in hun handen

Achter hun stonden nog bussen vol met politieagenten

Gelukkig zag een man die in het Museum werkte ons staan en zei hem te volgen

We mochten schuilen in de winkel van een vriend van hem omdat er iets verderop rellen waren

Even twijfelde ik of we dat moesten doen maar daar blijven staan was ook geen optie

We werden zeer hartelijk ontvangen, kregen thee en mochten zelfs blijven slapen als dat nodig mocht zijn

Als dat geen gastvrijheid was...

Buiten hoorden we de sirenes gillen en op de TV zag ik bij CNN de gevel van de winkel waar we zaten en zag wat er buiten op straat gebeurde

Na ruim een uur waren de demonstranten wat terug gedreven en heeft de man een taxi voor ons geregeld

Al het mobiele telefoonverkeer was platgelegd en daarom konden we "onze" taxichauffeur niet bereiken

In het hotel aangekomen hoorden we via CNN dat er inmiddels al 3 doden waren gevallen en dat er stakingen dreigden

Het zou dan een probleem worden om vrijdag weer het land uit te komen

Woensdagmorgen rond 11 uur belde het reisbureau hoe het met ons was en hoe de situatie ter plaatse was

Ik vertelde van onze ervaringen en de dreigende stakingen en dat we het liefst zo snel mogelijk naar huis wilden

Om 12 uur belde ze terug dat we met de vlucht van 16 uur mee konden

Door de omstandigheden in Caïro was SwissAir bereid om ons zonder extra kosten die middag mee te nemen

50 Minuten later zaten we in een taxi onderweg naar het vliegveld

Ik heb nog nooit zo snel mijn spullen ingepakt

Onze familie en vrienden waren erg blij met het SMSje dat we waren geland in Zurich op doorreis naar Amsterdam

Een vreemd einde aan een indrukwekkende vakantie

We hebben gezien waar we voor kwamen en ook nog kennis gemaakt met de zeer vriendelijke en gastvrije Egyptische bevolking

Het is een ervaring om nooit meer te vergeten

Het voordeel van boeken via een reisbureau i.p.v. via internet is nu ook wel duidelijk

We zijn het reisbureau erg dankbaar voor hun snelle handelen